Mindfulness

Wilde apengedachten? Accepteer en pauzeer!

Hoe vaak doe je niet iets en denk je aan iets anders? Apengedachten noemen we dat. Je gedachten springen op en neer als apen in bomen. Niets mis mee, behalve als jouw kind daardoor moeite heeft met concentreren, niet kan slapen of piekert. Mindfulness helpt om allerlei gedachten te accepteren én pauzeren. Gedachten worden niet weggestopt. Maar het is wel handig als je kind af en toe de pauzeknop weet te vinden. Dit voorkomt een explosie van emoties en concentratieproblemen. Met mindfulness-oefeningen traint je kind als het ware de aandachtsspier. Al snel zal hij merken dat de apen in zijn hoofd niet meer zo wild springen en misschien zelfs even weg zijn. Als je kind de technieken kent, kan hij deze toepassen op situaties thuis en op school.

Mindfulness iets voor jouw kind?

In de kinderyoga gebruik ik de traditionele mindfulness-oefeningen van grondlegger Jon Kabat-Zinn, aangepast naar het mentale en lichamelijke ontwikkelingsniveau van het kind. Jouw zoon of dochter is altijd welkom voor een gratis kinderyoga proefles. Heeft jouw kind niets met yoga of meer baat bij 1-op-1 mindfulness oefeningen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Samen bekijken we dan de wensen, kosten en een geschikt moment.

Mindfulness in de klas

Spanning in de klas beïnvloedt het leren nadelig. Sommige kinderen zijn er meer gevoelig voor dan anderen, omdat ze meer prikkels opmerken en moeten verwerken. Dat kan ook van moment tot moment verschillen. Belangrijke veranderingen op school, in hun ontwikkeling of thuissituatie spelen daarin een grote rol. Mindfulness-oefeningen doe je in het klaslokaal. Even een rustmoment voor aanvang van een toets bijvoorbeeld. Of als opstart voor een drukke week. Het kan ingezet worden bij een gespannen sfeer in de groep. Maar ook individueel of in kleine groepjes voor die leerlingen deze extra ontspanning (even) nodig hebben. Ben je leraar en benieuwd? Neem dan contact op voor een vrijblijvende kennismaking.